Al voordat het een breed toegepast begrip werd, was MVO al verweven met het DNA van ons familiebedrijf. Want, als je als bedrijf ook ‘morgen’ succesvol wilt zijn, moet duurzaamheid ‘vandaag’ als leidraad fungeren. Dit heeft geleid tot recente maatregelen op het gebied van kortere rijafstanden/efficiëntere routes en investeringen in duurzaam transportmateriaal, zonnepanelen, verbeterde isolatie en LED–verlichting. De deelname aan, en erkenning van, het Lean & Green programma (twee stars inmiddels) is een mooie bevestiging dat we vandaag de dag ook al op de ‘groene weg’ zijn.
Omdat wij meewerken aan de klantsuccessen van nu én de toekomst, is verduurzaming een cruciaal onderdeel van onze bedrijfsstrategie. Bij Bakker Logistiek waren wij dan ook één van de eerste ondernemingen in Nederland die trucks op LNG inzette. Dit staat voor Liquefied/Liquid Natural Gas. Oftewel vloeibaar aardgas, wat een aanzienlijk geringere uitstoot heeft dan diesel. In aanschaf zijn deze vrachtwagens weliswaar duurder, maar de milieubelasting is significant minder. En na zo’n 120.000 kilometer begint de wagen zich terug te verdienen aangezien de brandstof aanzienlijk goedkoper is. Win-win dus.
LNG zorgt voor een reductie van de CO2-emissies die bij bio-LNG zelfs tot 95% kan oplopen. De zogeheten ‘lege’ kilometers vormen een grote verspilling van brandstof in onze sector. Daarom hanteren we het beleid om zo veel mogelijk met volle trucks te rijden. Ook elektrificatie speelt steeds meer een rol, net als de overgang op waterstof in de toekomst. Behalve het reduceren van de CO2-uitstoot, vervangen we conventionele lampen door Ledverlichting, doen we aan warmteterugwinning en maken we gebruik van groene energie. Naast duurzaamheid staan ook de kwaliteit van onze diensten en de veiligheid van de mensen centraal in al onze werkzaamheden.
‘Groen’ is meer dan alleen kiezen voor een schonere brandstof en een betere beladingsgraad. Het is een mindset voor en door de medewerkers. Duurzaamheid is een gedragscode die door het hele bedrijf stroomt. Van de magazijnmedewerker tot aan de kantoormedewerker en de chauffeur, iedereen speelt hier zijn of haar rol in. We weten bijvoorbeeld allemaal dat je afval moet scheiden, geen raam open moet zetten boven een brandende kachel en dat het licht uit moet in ruimtes waar niemand is. Zaken die thuis vanzelfsprekend zijn, maar op kantoor minstens zo belangrijk. Hier maken wij onze medewerkers dan ook bewust van. Iedereen is verantwoordelijk voor de impact die het bedrijf en de medewerkers op het milieu én elkaar hebben.
De gemiddelde actieradius en laadtijd van een elektrische vrachtwagen is qua tijdmanagement op dit moment nog niet voldoende om de kwaliteit die wij nastreven te kunnen leveren. Wel draaien we pilots om de mogelijkheden te verkennen en noodzakelijke infrastructuur te inventariseren, zoals voldoende laadstations op strategische (laad- en los)plaatsen. Wij kijken uit naar het moment waarop wij ons wagenpark gefaseerd steeds elektrischer en dus zuiniger en stiller kunnen maken. Tot die tijd zoeken we het in oplossingen als hybride rijden: (bio)diesel op de weg en overschakelen op elektrisch rijden in de steden.